8.b/  Z KUNERADU DO TREBOSTOVSKEJ DOLINY

A CEZ ČERVENÉ SMREKY DO VRÚTOK

Dĺžka : 39,8 km       Prevýšenie : + 1160 m       Náročnosť : ***

..............................................................................................................................................

Z rázcestia pod Kuneradským zámkom (587 m n.m.) podľa trasy č.6 dolinou Bystričky a zvážnicou na rázcestie pri poľovníckej chate (970/5,65 km). Vľavo popod chatu po mierne stúpajúcej zvážnici na rázcestie (1025/7,0 km). Vpravo výrazným stúpaním na koniec zvážnice, kúsok za poľovníckym posedom na úbočí vpravo (1180/9,4 km). Pokračujeme po užšej lesnej ceste vedúcej popod hlavný hrebeň takmer bez výškových rozdielov 0,94 km k stromu, označenému oranžovou značkou. Vpravo krátkou strmou spojkou po nevýraznom chodníku vystúpime do sedla hlavného hrebeňa medzi Hornou lúkou a Veterným (1215/10,6 km). Zahneme vpravo k TO „Horná lúka“ (1299/10,5 km), kde si po dlhom výstupe (+700m) doprajeme zaslúžený oddych a porozhliadneme sa z najvyššieho bodu trasy.

Z Hornej lúky vľavo (v protismere základnej trasy č.8) po Z značkovanom hrebeni iba 0,12 km a odbočíme vpravo na nenápadne sa začínajúcu štrkovú cestu. Po nej strmým zostupom na zvážnicu nad Trebostovskou dolinou (1200/11,1 km). Dlhým zjazdom po zvážnici s výbornými výhľadmi, krátko aj po Valčianskej strane bočného hrebeňa, prídeme na rázcestie v závere Trebostovskej doliny (965/14,35 km).

Pokračujeme po zvážnici vedúcej náprotivnou stranou doliny. Jej zákrutami mierne stúpame do 1020 m n.m. a klesáme na rázcestie pri drevosklade (900/17,75 km). Vpravo dolu vedie slepo končiaca cesta. Postupujeme stúpajúcou zvážnicou. Postupne sa obtáčame okolo kóty Končiar, na bočnom hrebeni vychádzajúcom z Hornej lúky. Tu sa nám naskytnú neobyčajne pôsobivé výhľady najmä do Turčianskej kotliny. Od drevoskladu (1010/20,3 km) dlho zostupujeme ponad susednú Bystričskú dolinu, až na rázcestie v lokalite Červené smreky (700/24,8 km). Odtiaľ už po tvrdej ceste na rázcestie s tankovou cestou nad obcou Bystrička (560/27,8 km).

Podľa trasy č. 8.a ponad Lázky na Podstráne a do Vrútok na železničnú stanicu (382/39,8 km).

Variant : po zjazde do Trebostovskej doliny (965/14,35 km) zostúpime dolinou na rázcestie (740/16,4 km). Vľavo spodnou zvážnicou stúpajúcou do 880 m n.m. a nasledujúcim klesaním na Červené smreky (700/21,8 km).