8.   Z  KUNERADU  DO VALČE  A  NA  HORNÚ  LÚKU

Kuneradský zámok – Č hrebeň nad sedlom Maríková – Valča –

Trebostovská dolina – Horná lúka – Kunerad

Dĺžka: 47,7 km      Prevýšenie : + 1405 m     Náročnosť : ****

..........................................................................................................................

Charakteristika : náročný prechod s veľkým prevýšením do dolín  na Turčianskej strane Lúčanskej Fatry s návratom cez Hornú lúku. Môžeme ho absolvovať vo dvoch etapách s návratom, resp. prístupom cez železničnú stanicu Vrútky.

Od Kuneradského zámku podľa trasy č.6 dolinou Bystričky na rázcestie pri poľovníckej chate (970/5,65 km). Vpravo po stúpajúcej zvážnici ľahko dosiahneme hlavný, Č značkovaný hrebeň (1040/6,85 km) nad blízkym sedlom Maríková. Prekrižujeme hrebeňový chodník a po mierne klesajúcej, zarastajúcej zvážnici pohodlne zostupujeme nad Valčiansku dolinu. Na rázcestí pred Skaliskom (960/9,17 km) sa nám ponúka pôsobivý pohľad do hĺbok doliny a na okolité horské chrbty. Stadiaľto by sme mohli podľa variantu č.1 odbočiť vpravo a zostúpiť priamo do uzáveru doliny s názvom Kúpeľ.

Stočíme sa vľavo a vytrvalo klesáme po zvážnici zarezávajúcej sa do bočného hrebeňa oddeľujúceho Valčiansku dolinu od Trebostovskej. Na ďalšom rázcestí (725/12,9 km) sa môžeme rozhodnúť pre rýchly zjazd vpravo do doliny (variant č.2). Základná trasa pokračuje vľavo dlhým úsekom po zvážnici zatáčajúcej sa v miernych stúpaniach a klesaniach ponad Valčiansku dolinu, až napokon vyústi na asfaltovú cestu v doline v blízkosti chatovej osady pri zákaze vjazdu (550/21,3 km). Dolinou pohodlne zostúpime na rázcestie pri Valčianskej horárni na hornom konci obce (470/25,5 km).

Odbočíme vľavo na horšiu lesnú cestu a vystupujeme ňou, v závere okolo vojenského objektu do sedla (565/27,1 km). Z neho v priamom smere zostúpime do Trebostovskej doliny, stočíme sa vpravo a zakrátko prídeme na rázcestie pri moste na asfaltovej ceste (540/27,95 km). Stočíme sa vľavo a dlho stúpame po dobrej ceste úzkou Trebostovskou dolinou. Z rázcestia na jej konci odbočíme vľavo na zvážnicu (970/33,35 km). Po nej naďalej stúpame, krátko aj po Valčianskej strane bočného hrebeňa, až na nevýrazné rázcestie 0,5 km pred koncom zvážnice (1200/36,6 km). Počas výstupu máme výborné výhľady do Turčianskej kotliny a na Veľkú Fatru. Odbočíme vľavo na strmú kamenitú cestu, ktorou namáhavo vystúpime na Z značkovaný hrebeň (1295/37,1 km). Po ňom vľavo ešte 120 m k TO „Horná lúka“(1299 m n.m.).

Po oddychu pokračujeme vpravo po Č hrebeňovom chodníku. Po vchode do lesa strmším klesaním do sedla (1217/38,82 km). Z neho vľavo nevýrazným, strmo klesajúcim spojovacím chodníkom (alebo aj bez neho) na blízku lesnú cestu, vinúcu sa popod hlavný hrebeň (1180/39,0 km). Po nej vpravo, neskôr už iba chodníkom cez potok (1170/40,0 km). Zakrátko chodník pretína Ž značku z Veterného (1165/40,36 km). Nasleduje záverečný , 6 km dlhý zjazd.

Vľavo po Ž značke strmým, čiastočne zjazdným chodníkom na širokú zvážnicu (1115/40,7 km). Po nej pohodlným zjazdom na križovatku s okružnou zvážnicou , na miesto s dobrým výhľadom do Svitačovej doliny (995/42,67 km). Pokračujeme vpravo, onedlho spolu so Ž značkou, k TO „Spoj dolín“ (890 m n.m.). Svitačovou dolinou po asfaltovej ceste do východiska pod Kuneradským zámkom (587/46,13 km).

Variant č. 1 – skrátený zjazd do Valčianskej doliny :

z rázcestia pred Skaliskom (950/9,17 km) odbočíme vpravo a po zvážnici zostupujeme, neskôr krátko stúpame na rázcestie nad Valčianskym potokom (875/11,27 km). Z rázcestia klesajúcou zvážnicou, spolu s M značkou zo sedla Maríková, do lokality „Kúpeľ“ v závere Valčianskej doliny (734/12,85 km). Dolinou pohodlne 8 km až na križovatku pri Valčianskej horárni (465/20,85km). Variant znamená skrátenie o 4,65 km.

Variant č. 2 - skrátený zjazd z druhého rázcestia do Valčianskej doliny :

z ďalšieho rázcestia zo základnej trasy  (725/12,9 km) vpravo zjazd do doliny (635/14,3 km). Ňou pohodlne po asfaltovej ceste na križovatku pri Valčianskej horárni (465/21,0 km). Ďalej podľa základnej trasy č. 8. Variant znamená skrátenie o 4,5 km.

Variant č. 3 - podľa základnej trasy zostúpime z Hornej lúky na chodník (1180/39,0 km). Ním vľavo popod hrebeň na začiatok zvážnice nad Kuneradom. Po zvážnici dlhým zjazdom na križovatku s okružnou zvážnicou (1025 m n.m.). Po nej vľavo na rázcestie pri poľovníckej chate. Stočíme sa vpravo a záverečným zjazdom zostúpime do doliny Bystričky. Po M značkovanej asfaltke do východiska pod Kuneradským zámkom.