7.    ZVÁŽNICE  NAD  KUNERADOM   III :

horský prechod z Kuneradu do Turia

Dĺžka : 33,5 km       Prevýšenie : + 1015 m       Náročnosť : ***

...........................................................................................................

Charakteristika : zaujímavá horská túra pre technicky vyspelých jazdcov, ktorí dokážu jazdiť po úzkych horských chodníkoch a ktorých neodradia kratšie úseky stúpania popri bicykli.

Z rázcestia (v bízkosti TO) na dolnom konci Kuneradu (490 m n.m.) sa vydáme cez obec po Ž značkovanej ceste smerom ku Kuneradskému zámku. Za obcou pôvabnou dolinou okolo potoka Bystrička na rázcestie (570/2,8 km), kde odbočíme z asfaltovej cesty vpravo. (Na rázcestie pod Kuneradským zámkom je stadiaľto ešte 0,5 km.)

Výrazne stúpajúcou N lesnou cestou prídeme až na jej koniec na veľkej lúke pod hrebeňom, oddeľujúcim Kunerad od Kamennej Poruby (890/5,8 km). Cez lúku mierne stúpame bez cesty (južným smerom) do blízkeho lesa na začiatok úzkeho chodníka pod výraznou jedľou. Po chodníku, spočiatku vedľa bicykla, mierne stúpame úbočím Rácova do sedla pod Usypanou skalou na začiatok zvážnice (960/6,9 km). Po zvážnici miernym stúpaním ponad uzáver doliny Bystričky do výšky 990 m n.m. a klesaním serpentínami popod sedlo Maríková na najnižší bod zvážnice (900/9,3 km). Až potiaľto sú vynikajúce výhľady hlboko do doliny s Kuneradským zámkom v pozadí.

Vchádzame  do lesa a serpentínami zvážnice vystúpime na rázcestie pri poľovníckej chate (970/10,5 km). Pokračujeme popod chatu (ako v trase č.6) po mierne stúpajúcej zvážnici na rázcestie. Z neho vľavo najprv klesáme do 985 m n.m. a po polkilometrovom úseku spolu so Z značkou znovu stúpame na najvyšší bod zvážnice (1042/12,65 km). Nasledujúcim zjazdom zostúpime cez rázcestie s dobrým výhľadom až k TO „Spoj dolín“ (890/17,55 km). Spolu so Ž značkou zostupujeme ešte 0,3 km do Svitačovej doliny (850/17,85 km). Tu zvýšime pozornosť a odbočíme vpravo na nenápadne sa začínajúci poľovnícky chodník. Čaká nás približne 15-minútový výstup pešo (popri bicykli) serpentínami chodníka na začiatok lesnej cesty pri starom posede (970/18,47 km). Po ceste zakrátko dosiahneme sedlo pod Slatinami (1025/19,17 km) s čarovným okolím.

Po dobrej zvážnici zostúpime okolo poľovníckej chaty do Stránskej doliny k TO pod dvoma chatkami, odkiaľ začína asfaltový povrch (895/20,85 km). Po M značkovanej ceste zostupujeme ešte 0,26 km a na mieste, kde cesta vchádza do lesa, odbočíme vpravo hore podľa oranžovej šípky a krúžkov na stromoch. Po niekoľkých metroch natrafíme na čiastočne zjazdný poľovnícky chodník. Spočiatku vystupujeme jeho serpentínami, neskôr vľavo traverzom asi 0,65 km. Odbočíme vpravo a strmým šikmým výstupom dosiahneme zalesnené sedlo nad Medzihorskou dolinou (1000/20,0 km). Zo sedla traverzujeme vpravo zjazdným poľovníckym chodníkom ponad Medzihorskú dolinu prakticky bez výškových rozdielov. Po prechode potoka a cesty (1005/22,55 km) pokračujeme až do protiľahlého sedla pod Kobylím (990/23,55 km). Prekrižujeme Z značkovaný chodník a postupujeme po mierne stúpajúcom poľovníckom chodníku ponad uzáver Turskej doliny k poľovníckej chate Sačné (1030/24,33 km).

Dlhým zjazdom po dobrej zvážnici zostúpime do Turskej doliny. V druhej časti spolu so Ž značkou z Minčola po tvrdej ceste k TO „Spoj troch dolín“ a peknou dolinou popri Turskom potoku k Domu dôchodcov. Ďalej otvoreným údolím do Turia, na rázcestie pri ihrisku (470/33,55 km). Stadiaľto môžeme pokračovať po štátnej ceste cez  Višňové do Žiliny (10 km).