6.b/   Z KUNERADU  NA  HLAVNÝ  HREBEŇ

MARTINSKÝCH  HOLÍ

Dĺžka : 39,2 km       Prevýšenie : + 1050 m       Náročnosť : ***

……………………………………...............................……………………………………

Z východiska pod Kuneradským zámkom podľa trasy č.6 okolo poľovníckej chaty (970 m n.m.) na rázcestie (1028/7,0 km). Vpravo po výrazne stúpajúcej zvážnici až na jej koniec (1180/9,4 km), kúsok za poľovníckym posedom na úbočí vpravo. (Stadiaľto možno od označeného stromu vystúpiť bočným hrebeňom na Hornú lúku).

Pokračujeme popod hlavný hrebeň po užšej lesnej ceste naväzujúcej na zvážnicu, takmer bez výškových rozdielov. Presne meriame vzdialenosť a po necelom kilometri pri strome označenom oranžovou značkou (1175/10,34 km), odbočíme vpravo na nevýrazný chodník. Ním krátkym, strmým výstupom vytlačíme bicykel do sedla hlavného hrebeňa medzi Hornou lúkou a Veterným (1215/10,6 km).

Nasledujúci úsek po Č značkovanej hrebeňovke začína náročným stúpaním. Bicykel striedavo tlačíme alebo nesieme až na Veterné (1441/12,25 km). Od Veterného až po Minčol vedie chodník v hôľnom pásme s porastom kosodreviny. Z tohoto priestoru sú dobré výhľady ako do Žilinskej, tak aj do Turčianskej kotliny a na okolité horstvá. Pred najvyšším vrcholom Lúčanskej Malej Fatry - Veľkou lúkou (1476/13,8 km) nás čaká nepríjemný prechod cez zamokrený rašelinový úsek. Za Krížavou (1453/14,6 km) s typickým televíznym vysielačom zostúpime dlhším klesaním do sedla (1258 m n.m.) a krátkym strmým výstupom vytlačíme bicykel na výhľadový Minčol (1364/18,05 km). Z vrcholu postupujeme po mierne zvlnenom hrebeni okolo pamätníkov z druhej svetovej vojny na Úplaze. Odtiaľto v lese strmo dolu k TO Šaračníky (1016 m n.m.) a do sedla Javorina na Polome (970/21,8 km).

Vľavo pohodlným zjazdom po tvrdej, Z značkovanej ceste do Stráňanskej doliny k TO „Bývalá horáreň“, križovatka Z a Ž značky (545/27,65 km). Na blízkom rázcestí vľavo N poľnou cestou do Višňového, konečná SAD (500/29,8 km) a po štátnej ceste do Žiliny (345/39,2 km).

Variant č. 1 :

Z Minčola môžeme podľa trasy č. 3a zostúpiť do Turia. Ďalej po štátnej ceste cez Višňové do Žiliny.

Variant č. 2 :

Pri zostupe zo sedla Javorina pokračujeme cez Stráňavy. Za obcou vľavo krátkym výstupom na hlavnú cestu, ktorú prekrižujeme a okolo kafilérie zostúpime ku Žilinskej priehrade. Cestou okolo priehrady do Celulózky a do centra Žiliny.