11.   Z  RAJECKEJ  LESNEJ  PODHORÍM  DO  ŽILINY

Dĺžka : 27,0 km         Prevýšenie : + 412 m         Náročnosť : *

...........................................................................................................

Možný prístup zo Žiliny :

a/  Žilina, centrum – Bernolákova ul. – Nešporova ul. – Saleziánska ul. – Gabajova ul. – vpravo dolu cez Rajeckú cestu na Bytčickú cestu – vpravo na Kamennú ul., ňou k lavičke cez Rajčanku – vľavo po asfaltovom chodníku okolo Rajčanky na križovatku - po pravej strane Rajčanky chodníkom do Lietavskej Lúčky – po ulici Skalka okolo železničnej stanice na hlavnú cestu na konci obce - po štátnej ceste : Porúbka - Poluvsie - ďalej podľa cykloturistických značiek : Stránske - Konská - Kamenná Poruba, na začiatku obce vpravo na poľnú asfaltku - Rajec - po štátnej ceste Šuja - Rajecká Lesná

b/  Do Rajca značkovanou cykloturistickou trasou : Žilina – Závodie – Hôrky – Brezany – X pod Lietavskou Závadkou – X pred Podhorím – Babkov – Kňazova Lehota – Zbyňov – Jasenové – Rajec – po štátnej ceste Šuja – Rajecká Lesná

Rajeckej Lesnej, z rázcestia hlavnej cesty Rajec – Prievidza (490 m n.m.), odbočíme do stredu obce.  Na rázcestí, 0,12 km povyše kostola (515/1,16 km), odbočíme vľavo k cintorínu a okolo neho stúpame poľnou asfaltkou na jej najvyšší bod (552 m n.m.). Strmým zjazdom okolo kostola do Ďurčiny, na rázcestie pri moste (515/3,64 km). Mierne vpravo okolo domu č. 133 na poľnú cestu. Ňou cez potok a výrazným stúpaním cez pasienky. Postupne sa stáčame doľava a z najvyššieho bodu pri plote strelnice (605/54,3 km) zozjazdujeme kolmo na Z značkovanú cestu z Rajca do Kamennej Poruby (570/6,22 km). Vpravo po ceste len 10 m a vľavo pomedzi krovie, do pekného terénneho zjazdu na horný koniec Kamennej Poruby (495/6,92 km). Pohodlne dolu obcou na rázcestie pod kostolom (465/9,21 km). Odbočíme cez most vpravo,  stúpame po poľnej asfaltke nad Kunerad (515,4 m n.m.) a krátkym zjazdom zostúpime do obce na rázcestie pri obecnom úrade (495/10,97 km). Prejdeme krížom cez hlavnú cestu a zakrátko aj krížom cez cestu vedúcu hore obcou do Stránskej doliny, až  napokon cez môstik prídeme k futbalovému ihrisku (525/10,12 km).

Poznámka / vľavo okolo ihriska je možné zostúpiť po lesnej a poľnej ceste do blízkeho Stránskeho.

Pokračujeme stúpaním vpravo okolo ihriska na rázcestie pri chate Paradis (535/10,45 km). Vľavo po vytrvalo stúpajúcej lesnej asfaltke na vrchol stúpania (635/11,83 km). Rýchlym zjazdom na rázcestie nad Medzihorskou dolinou (620/12,45 km). Odbočíme vľavo na nespevnenú lesnú cestu, po ktorej zostúpime na rázcestie v Medzihorskej doline (550/13,50 km).

Poznámka /stadiaľto možno zostúpiť vľavo k bývalej Medzihorskej hájovni a po novej asfaltke do Poluvsia.

Pokračujeme vpravo okolo potoka 0,23 km, odbočíme vľavo cez potok alebo po lávke na cestu do chatovej osady. Prejdeme cez osadu a po východe z lesa  stúpame jeho okrajom na vrchol stúpania (570/14,85 km). Stadiaľto sa nám naskytne pekný výhľad na Slnečné skaly a údolie Rajčanky. Mierne klesáme cez les a po výjazde z neho sa ostro stočíme doprava a zakrátko prídeme k turskej horárni Čistiny (525/16,05 km).

Z rázcestia pred horárňou môžeme zostúpiť po Z značkovanej asfaltke na dolný koniec Turia. Ak je sucho, radšej odbočíme vpravo na poľnú cestu. Spočiatku strmo stúpame do 540 m n.m. Stredný, mierny úsek nám opäť ponúka pekné výhľady. V závere zostúpime do Turia, na rázcestie v strede obce (447/18,50 km).

Prejdeme krížom cez hlavnú cestu a cez roľnícke družstvo vystúpime po asfaltovej ceste na rázcestie pri TV stožiari (495/19,35 km). Stočíme sa vpravo, po 0,17 km vľavo a naďalej po asfaltke krátko klesajúcej (do 455 m n.m.), stúpajúcej (do 470 m n.m.) a napokon dlhšie klesajúcej údolím pred RD Rosina (405 m n.m.). Ak nie je brána otvorená, zahneme mierne vľavo a improvizovaným výstupom cez pasienok prídeme na začiatok hrebeňovej cesty pri RD (425/21,8 km).

Po vyhliadkovej asfaltovej ceste ponad Bytčicu z jednej a Rosinu z druhej strany sa najprv pohúpeme (420m-428m-413m-424m n.m.) a nakoniec zozjazdujeme k záhradkám (375 m n.m.). Od ich oplotenia stúpame do lesoparku Chrasť, prejdeme okolo detského ihriska a kaplnky na križovatku pri Paľovej búde (405/24,5 km) a ďalej cez Bôrik do Žiliny (350/27,0 km).