10.   ZA TAJOMSTVOM BLUDNEJ HORY

Kunerad – Kamenná Poruba – Ďurčiná – Rajecká Lesná – sedlo pod Úplazom – Slovianska dolina – rázcestie za Bludnou horou – Valčianska dolina,

Kúpeľ – Č hrebeň nad Kuneradom – Kunerad

Dĺžka : 50 km        Prevýšenie : + 1250 m         Náročnosť : ***

...........................................................................................................

Spred obecného úradu v Kunerade (495 m n.m.) odštartujeme pohodlne po poľnej asfaltke cez vrchol stúpania (515,4 m n.m.) do Kamennej Poruby, na križovatku s hlavnou cestou pod kostolom (465/1,75 km). Vľavo hore obcou na konečnú SAD (510/4,28 km). Podľa trasy č.9 terénnym prechodom do Ďurčiny a Rajeckej Lesnej. Rajecko-lesnianskou dolinou a zvážnicami do sedla pod Úplazom (990/24,14 km). Až sem podľa trasy č.9.

Pretneme Č hrebeň, stočíme sa v ostrom uhle doprava a klesáme lesom po zvážnici na blízke rázcestie (910/25,30 km). Odbočíme vľavo a zostúpime výrazne klesajúcou cestou na rázcestie v Slovianskej doline, X M+Z (805/26,30 km). Začíname stúpať po Z značkovanej ceste. Z značka zakrátko odbočí vľavo strmo hore. My pokračujeme ďalej po ceste, ktorou vystúpime na pekné horské lúky (930/27,55 km). Nimi stúpajúcou serpentínou vľavo a vpravo opäť do lesa. Onedlho prichádzame do príjemného sedla bočného hrebeňa medzi Javorinou a Hnilickou Kýčerou (1040/28,75 km). Cesta sa stáča doľava a 1,5 km klesá do 975 m n.m. Kratším stúpaním sa dostaneme na nevýrazné rázcestie (1000/30,75 km), z ktorého by sme mohli odbočiť vľavo a zakrátko vpravo, bez chodníka, na bočný hrebeň a ním na blízky Č hrebeň medzi Hnilickou Kýčerou a Oselnou.

Naša zvážnica sa v miernom klesaní začína obtáčať okolo Bludnej hory (1095,8 km) a po východe z lesa nám poskytne prekrásne výhľady do hĺbok Valčianskej doliny a na okolie. Vnímavé duše prekvapí ticho a odlúčenosť od akejkoľvek civilizácie. Cez rázcestie (850/32,55 km) ďalej zostupujeme až do lokality Kúpeľ  s poľovníckou chatou v závere Valčianskej doliny (733,9/34,25 km)

Záverečný výstup začíname po M značkovanej zvážnici. Na rázcestí (875/35,83 km) prejdeme ponad potok a opúšťame M značku  odbočujúcu na strmý chodník do sedla Maríková. Vystúpime na rázcestie pri skalisku (960/37,93 km), odkiaľ je opäť výborný výhľad. Stočíme sa vľavo a mierne stúpajúcou zvážnicou prichádzame na Č značkovaný hrebeň (1040/40,25 km) nad blízkym sedlom Maríková. Prekrižujeme hrebeňový chodník a serpentínami mierne klesajúcej zvážnice zostúpime na rázcestie pri poľovníckej chate nad dolinou Bystričky (970/11,45 km). Pokračujeme v priamom smere dlhým zjazdom do doliny, ňou po M značkovanej asfaltke na rázcestie pod Kuneradským zámkom (587/47,10 km). Malebnou dolinou Bystričky prichádzame do Kuneradu, do východiska pri obecnom úrade (495/49,98 km).

Variant č. 1 :  iný prechod do Ďurčiny.

Po príchode do Kamennej Poruby na rázcestie poniže kostola (465/1,76 km) odbočíme vpravo a po 0,17 km z hlavnej cesty vľavo na poľnú asfaltku označenú cykloturistickými značkami. Na rázcestí vľavo a po „húpajúcej” asfaltke (510-490-510 m n.m.) dorazíme na rázcestie, X Z (480/4,95 km). Značkovanou trasou vpravo do Rajca na hlavnú cestu (460/6,30 km). Po nej vľavo do blízkej Ďurčiny, na križovatku pri moste a kostole (515/8,77 km). Ďalej pokračujeme podľa trasy č.10.

Variant č. 2 : iný prechod z rázcestia za Bludnou horou nad Kunerad.

Z rázcestia (850/32,55 km), na ktoré prídeme pri zostupe spod Bludnej hory smerom do Valčianskej doliny, odbočíme vľavo na spočiatku zarastenú zvážnicu. Po nej dlhým stúpaním poza Bludnú horu s pôsobivými výhľadmi dôjdeme až na jej koniec, do priestoru drevoskladu (1010/37,55 km). Odtiaľto po horšej zarastenej ceste ešte 50 m. Odbočíme vpravo a zostúpime strmo cez les bez chodníka 0,22 km na lesnú cestu (965/37,91 km). Vľavo po užšej klesajúcej ceste na križovatku s M značkou (875/39,04 km). Prejdeme ponad potok a vľavo po dobrej zvážnici po krátkom klesaní vystúpime, ako v trase č.10, na Č hrebeň nad sedlom Maríková (1040/43,44 km). Túru zakončíme dlhým zjazdom do doliny Bystričky a okolo Kuneradského zámku do východiska v Kunerade (590/53,17 km).