TURISTICKÉ ZNAČENÉ TRASY
Značenie turistických trás má na území Slovenska viac ako storočnú tradíciu. Prvé chodníky pre turistov boli vyznačené už v roku 1874 v Štiavnických vrchoch, v okolí bane Gedeon v katastri obce Piarg (dnešné Štiavnické Bane). Na Slovensku máme v súčasnosti vyznačených približne 11 000 km turistických trás, v prírode je umiestnených viac ako 7000 smeroviek, tisíc tabuliek miestneho názvu, vyše 2000 smerovníkov a 600 značkárskych kolov. Značené trasy tvoria vzájomne prepojenú sieť, ktorá umožňuje navštíviť nespočetné množstvo zaujímavých lokalít a objektov. Náš spôsob značenia patrí k popredným systémom turistického značenia používaných v Európe. Tvoril sa postupne a systematicky dlhé roky. Vyvrcholením tejto činností bolo vydanie štátnej normy v roku 1989 (ČSN 01 8025 - Turistické značenie), ktorá presne určuje druhy značiek, ich tvar, rozmery, farbu, technické vyhotovenie a spôsob ich umiestňovania.
- plánovanú trasu pochodu si preštudujeme podľa turistickej mapy a turistického sprievodcu; Veľkou prednosťou nášho systému značenia je to, že sieť turistických značených trás je zobrazená v turistických mapách. Turistické mapy sa vydávajú v ucelených súboroch (edíciách); v súčasnosti už pokrývajú celé územie Slovenskej republiky. Ako spoľahlivo používať turistické značené trasy a niektoré zásady, ktoré odporúčame dodržiavať pri pohybe po nich:
- hlavnú pozornosť venujeme križovatkám ciest vo voľnom teréne; križovatkám ulíc pri prechode obcami, kde trasu spravidla križuje rad ulíc a ciest; - k dobrej orientácii nám poslúžia časové údaje a taktiež vzdialenosti jednotlivých bodov trasy, ktoré si môžeme s dostatočnou presnosťou odmerať z mapy pre kontrolu dĺžky pochodu a vzdialenosti; - na ostré zlomy a zmenu smeru na menej dôležitú komunikáciu nás upozorňuje značka - šípka; - ak prejdeme väčšiu vzdialenosť (asi 300 m) s dostatkom objektov vhodných pre umiestnenie značky a značku nenájdeme, zvolili sme pravdepodobne nesprávny smer. Vrátime sa na križovatku a hľadáme správny smer; - pri príchode na väčšie voľné plochy v poraste, lese a pod. s málo zreteľnými chodníkmi, pozorne prehliadneme protiľahlý okraj porastu, či neobjavíme veľkú pásovú značku tzv. volavku; - nedostatky v značení sa môžu vyskytnúť vplyvom vonkajších zásahov, napr. rozoraním poľných ciest, vybudovaním ohrád, novovzniknutých ciest v lesoch a pod., ktoré narušujú priechodnosť trás a orientáciu; - turistické značenie je chránené zákonom, ale býva často úmyselne poškodzované a spôsobuje ťažkosti v orientácii; - pri použití turistickej mapy staršieho vydania je potrebné venovať zvýšenú pozornosť sledovaniu turistických značiek (zrušené značky sú zatreté tmavozelenou farbou); v menej známom teréne je vhodné sa vrátiť, pretože zrušenie značky mohlo byť vykonané z dôvodu nepriechodnosti trasy; - pri značení niektorých trás nemohli byť dodržané pravidlá značenia, alebo stanovený trojročný cyklus obnovy, čo môže spôsobiť nečitateľnosť značiek, ich nedostatočnú hustotu a nesúlad s mapou; - pri pochode sa pozeráme i naspäť, aby sme sa presvedčili, či značenie v protismere nie je pre orientáciu spoľahlivejšie; - nebuďme netrpezliví a neopúšťajme nedostatočne označenú trasu, v neznámom teréne je nám i táto cesta spoľahlivejším vodidlom ako len mapa; - pri pohybe v teréne nás o vzdialenosti a mieste informujú údaje na smerovníkoch (na tabuľke je v prvom riadku uvedené najbližšie miesto na značenej trase so smerovníkom, v druhom a treťom riadku sa uvádzajú významnejšie miesta na trase, posledný riadok spravidla udáva jej koncové miesto); - TZT sú použiteľné v plnom rozsahu len v teréne bez snehovej pokrývky; v chránených územiach je dovolené pohybovať sa len po turisticky značených trasách.
|
|
|