![]() |
ŠTRUKTURÁLNE FONDY |
Dôležitou súčasťou politík Európskej Únie je štrukturálna politika, ktorej hlavným cieľom je odstraňovanie nerovností v ekonomickej a sociálnej oblasti medzi jednotlivými regiónmi Európskej Únie. Na realizáciu štrukturálnej politiky ES slúžia štrukturálne fondy a Kohézny fond:
1. Európsky fond regionálneho rozvoja (ERDF)
2. Európsky sociálny fond (ESF)
3. Európsky poľnohospodársky záručný a podporný fond (EAGGF)
4. Finančný nástroj na podporu rybolovu (FIFG)
podpora rozvoja a štrukturálnych zmien v
zaostávajúcich regiónoch
konverzia v regiónoch postihnutých hospodárskym
poklesom
boj proti dlhodobej nezamestnanosti a uľahčenie
integrácie mladých ľudí a ľudí vylúčených z trhu pracovných
síl do pracovného života
uľahčenie adaptácie
pracujúcich na priemyselné zmeny a zmeny vo výrobných systémoch
urýchlenie štrukturálnych zmien v poľnohospodárstve v rámci reformy poľnohospodárskej politiky a podpora modernizácie a štrukturálnych zmien v oblasti rybolovu
Od roku 2000 je poňatie tzv. problémových regiónov v Európskej únii zúžené, z dôvodu potreby zníženia príjemcov prostriedkov zo štrukturálnych fondov (v súčasnosti žije v týchto regiónoch 51% obyvateľov EÚ).
CIELE ŠTRUKTURÁLNYCH FONDOV
Pôvodných šesť cieľov štrukturálnych fondov sa na obdobie rokov 2000 až 2006 zúžilo do troch. Prvý sa zameriava na pomoc zaostávajúcim regiónom, kde HDP na obyvateľa je menej ako 75% priemeru štátov EÚ, s väčším dôrazom na investície a „trvalo udržateľný rozvoj“. Druhý cieľ vymedzuje pomoc regiónom postihnutých štrukturálnymi zmenami v poľnohospodárstve a priemysle na projekty ekonomickej a spoločenskej konverzie. Ide o 11,5% prostriedkov na prebudovanie regiónov, kde žije 18% obyvateľov. Naplnením tretieho cieľa sa Európa snaží zvyšovať zamestnanosť podporou vzdelávacích a rekvalifikačných projektov. Využíva opatrenia na rozvoj aktivít ľudských zdrojov za účelom modernizácie systémov vzdelávania, školenia a zamestnanosti.
Podmienky čerpania prostriedkov
Dôležitou
hranicou čerpania prostriedkov na národnej úrovni je hrubý domáci produkt
na obyvateľa v parite kúpnej sily nižší ako 90% priemeru EÚ. Členské
štáty, ktoré nedosahujú túto hranicu HDP na obyvateľa sa označujú ako štáty
oprávnené pre podporu z Kohézneho fondu. Ďalšou dôležitou hranicou
na úrovni štatistického územného členenia NUTS II je hrubý domáci
produkt na obyvateľa v parite kúpnej sily nižší ako 75% priemeru EÚ.
Regióny, ktoré dosahujú takúto nízku hodnotu HDP na obyvateľa sa definujú
ako oprávnené regióny cieľa 1 štrukturálnej politiky ES.
Slovenská republika potvrdila v roku 2002 členenie na 4 regióny na úrovni štatistického územného členenia NUTS II (Bratislava, Západné Slovensko, Stredné Slovensko, Východné Slovensko) a 8 regiónov na úrovni územného štatistického členenia NUTS III (jednotlivé VÚC). Tri zo štyroch regiónov na úrovni NUTS II, Západné Slovensko, Stredné Slovensko a Východné Slovensko, nedosahujú 50% priemernej hodnoty HDP na obyvateľa EÚ a po prijatí SR za člena EÚ budú regiónmi cieľa 1 štrukturálnej politiky ES.
Slovenská republika pri vstupe do EÚ nedosiahne na národnej úrovni ani 90% priemeru HDP/obyvateľa voči Európskej únii a bude po svojom prijatí príjemcom pomoci z Kohézneho fondu.
PODPORA PODNIKANIA | ![]() |